Od ledna 2024 se začal na stojanech čerpacích stanic více objevovat automobilový benzín E10. Jedná se o benzín s dvojnásobným obsahem (10%) biosložek oproti současným 5%. S novým palivem pravděpodobně budou mít problémy majitelé starších aut. Jak jsou na tom ale starší stroje a motory Honda? Dobře, žádný strach. BUDOU BEZ PROBLÉMŮ FUNGOVAT I S NOVÝM TYPEM BENZÍNU.
Poslední dobou proběhla napříč celým mediálním spektrem informace o zahájení prodeje benzínu pod označením E10. Tato informace vyvolala u celé řady motoristů doslova zděšení a obavy jestli vůbec do svého automobilu mohou takový benzín natankovat. Některé starší typy motorů automobilů či motorek totiž může poškodit. Zejména naleptávat plastové či pryžové části palivového systému jako jsou hadice a těsnění nebo zanášet karburátory či vstřikovače motorů.
Nás však zajímá, jestli s benzínem E10 nebude mít problém některý z majitelů starších strojů nebo motorů Honda z oblasti zahradní techniky, elektrocentrál, čerpadel a dalšího zařízení.
Pojďme si celou situaci kolem benzínu E10 srozumitelně vysvětlit.
Benzín E10 se v Evropě postupně zavádí již od roku 2009 a v současnosti je dostupný v podstatě napříč všemi členskými zeměmi Evropské unie. Takže se nejedná o nic nového. Je nutné také zdůraznit, že prodej benzínu E10 je pro dodavatele benzínu v ČR nepovinný a je na libovůli každého dodavatele, jestli benzín E10 na svých čerpacích stanicích do nabídky zařadí.
Co vlastně označení E10 znamená? Je to poměrně jednoduché. Písmeno "E" znamená etanol - biolíh a označuje se tak automobilový benzín, ("B" znamená bio složku a označuje se tak motorová nafta). Číslovka "5" nebo nyní nově "10" vyjadřuje maximálně přípustný obsah biolihu (5 % nebo 10% objemových) v automobilovém benzínu. Etanol nebo-li biolíh je obnovitelné palivo vyráběné z udržitelně pěstovaných plodin, odpadů a zbytků, který výrazně snižuje emise skleníkových plynů. Prodává se v mnoha zemích světa a je kompatibilní s téměř všemi benzínovými automobily, které dnes jezdí po evropských silnicích.
Ale dost bylo teorie a jak je to v praxi?
Pro sekačky, pily a další zahradní techniku obecně, elektrocentrály, čerpadla, malou stavební mechanizaci a jiná zařízení poháněná spalovacími motory je pro zachování dlouhodobého optimálního provozu, životnosti a výkonu velmi důležitá čistota motoru. S tou nám pomohou kvalitní paliva.
Při provozu se v motoru vytvářejí karbonové usazeniny, které motoru škodí. Usazování lze zabránit přidáváním přísad s čistící schopností. Ve většině případů se jedná právě o již zmiňovaný biolíh. Ovšem tím jeho výhody, alespoň z pohledu malých spalovacích motorů, končí.
Sekačky pily, křovinořezy, elektrocentrály čerpadla atd. se většinou používají jen po určitou část roku a to ještě v kratších či delších intervalech. Proto pro ně benzín s biolihem není ideální především díky jeho schopnosti na sebe vázat vzdušnou vlhkost. Při dlouhodobém odstavení (déle než cca 4-5 týdnů) hrozí, že se směs vody a biolihu odseparuje od benzínu a motor je problematické nastartovat nebo nejde nastartovat vůbec. Tento proces ovšem závisí na okolním ovzduší, teplotě a vlhkosti prostředí, kde je stroj uskladněn. Např. během zimního období je tato pravděpodobnost vyšší. Oddělená voda od benzínu potom klesá na dno nádrže a může způsobit korozi v nádrži. To se týká také misky plovákové komory na karburátoru.
Dalším negativním jevem benzínu s obsahem biolihu je, že při dlouhodobém skladování může docházet k odpaření benzínu a usazeniny ve formě "pryskyřice" mohou přicpat některý z kanálků či trysek v karburátoru. Vzhledem k tomu, že v současné době jsou i malé spalovací motory nuceny k plnění emisní normy (EURO5), je i konstrukce karburátorů velmi citlivá na průchodnost palivových cest. Pokud na delší dobu zůstane v palivové soustavě zbytek benzínu s biolihem, hrozí problém zanesení některé z trysek a karburátor musí projít důkladným čištěním pomocí ultrazvuku.
Co z toho vyplývá?
Honda jako výrobce benzínových motorů pro zahradní techniku, stavební techniku a další již od roku 2000 dodává na trh motory, které jsou přizpůsobeny pro bezproblémové spalování benzínu E10. Nehrozí žádné problémy s naleptáváním plastových nebo pryžových součástek a pokud je benzín E5 nebo E10 čerstvý, není důvod se ničeho obávat.
- Pokud budete jako uživatelé motoru Honda dbát na kvalitu, čistotu a životnost benzínu, která se pohybuje někde na hranici 4 týdnů od natankování, není žádný důvod
k jakýmkoliv obavám. Pokud benzín na zimu z nádrže odčerpáte, odkalíte plovákovou komoru karburátoru a necháte vyjet do sucha, na jaře natankujete čerstvý benzín
a motor nastartujete bez problémů.
- Další možností jak prodloužit životnost benzínu je použití tzv. stabilizátoru paliva, který bývá běžně komerčně dostupný.
- A poslední možností jak předejít případným problémům s biolihem v benzínu je používání vybraných vysokooktanových automobilových benzínů (zpravidla
prémiových značek), které obsahují namísto biolihu syntetická aditiva ETBE (Etyl-Terc-Butyl-Eter). Tam problémy s vodou a případnými usazeninami buď vůbec nehrozí nebo jen
v podstatně malé míře. Jen pro ilustraci lze zmínit některé z nich: Verva 100, Mol Evo Plus 100, ÖMW Maxx Motion 100, Shell V-Power Racing 100 a další.
A jak je to s výrobky VARI?
Následující kroky Vám zajistí bezproblémový provoz všech Vašich VÝROBKŮ VARI se čtyřtaktními motory.
Všechny VARI výrobky, osazené čtyřtaktními motory od roku výroby 2000 lze bez omezení provozovat s novým palivem E10. U motorů vyrobených před rokem 2000 může docházet ke snížené životnosti gumových dílů a těsnění, protože tyto motory nebyly na palivo E10 testovány.
Doporučení pro všechny typy motorů HONDA, KOHLER, VARI XP140/200 a BRIGGS&STRATTON používaných ve strojích VARI:
- Neskladujte čerstvé palivo po dobu delší než 1 měsíc.
- Skladujte pouze malé množství benzínu.
- Skladujte benzín v čisté, schválené a utěsněné nádobě.
- Skladujte benzín mimo dosah slunečního záření.
- Skladujte benzín v plné nádobě pro zabránění oxidaci.
- Doplňte stabilizátor benzínu do čerstvě natankovaného paliva.
Během použití:
- Používejte benzín, který je méně než 1 měsíc od natankování, nebo palivo ošetřené stabilizátorem benzínu.
- Jakmile ukončujete používání, vždy uzavřete palivový kohout a ponechejte motor běžet, dokud mu nedojde palivo. (Pokud motor palivový kohout nemá, odsajte palivo z nádrže a ponechejte motor běžet pokud nevyjede zbytkové palivo z karburátoru.) Udržujte vzduchový filtr motoru čistý.
Před uskladněním na zimu:
- Vyprázdněte karburátor a palivovou nádrž a prostudujte návod k použití Vašeho motoru pro další informace.
- Sjednejte si provedení „Zimního údržbového servisu“ u Vašeho autorizovaného dealera VARI.
Jak skladovat palivo – údržba vašeho stroje:
- Pro uskladnění benzínu až do 3 měsíců doplňte Stabilizátor do benzínu podle instrukcí jeho výrobce.
- Stabilizátor paliva neobnoví kvalitu starého paliva.
- Na trhu existují různé typy alkylátového benzínu např. ASPEN 4, kterým lze klasický benzín nahradit, vždy prostudujte instrukce výrobce.